27/2/12

Νηστίσιμη Μικρασιάτικη Κανελόπιτα





Την Καθαρά Δευτέρα οι Μικρασιάτες έβγαιναν στις αυλές των σπιτιών τους και εκεί έπλεναν και γυάλιζαν τα "μπακίρια". Τα "μπακίρια" ηταν κατσαρόλες απο χαλκό που τις χρησιμοποιούσαν για να μαγειρεύουν το καθημερινό φαγητό. Την Καθαρά Δευτέρα λοιπόν, καθάριζαν και γάνωναν αυτα τα σκέυη πάρα πολύ καλά, να μην υπάρχει ίχνος λίπους καθώς τις επόμενες 40 ημέρες θα μαγείρευαν μόνο νηστίσιμα φαγητά.  Τέτοια σκεύη μπορείτε να βρείτε να πωλούνται στην πόλη της Παλιάς Ξάνθης, μπακιρένιες κατσαρόλες καθώς και περίτεχνα μπρίκια, κατσαρολάκια, δίσκους σερβιρίσματος κλπ. Σκεύη που ξεπήδησαν απο μια άλλη εποχή..
Σήμερα σας έχω μια Παραδοσιακή Μικρασιάτικη νηστίσιμη πίτα με κανέλα, σταφίδες και καρύδια, την οποία έφτιαχναν οι Μικρασιάτες τις ημέρες νηστείας.
Η πίτα θυμίζει καρυδόπιτα και είναι πολύ νόστιμη απλά μην περιμένετε να φουσκώσει πάρα πολύ. Αφράτη θα είναι σίγουρα!

Υλικά

1 κούπα λάδι, ελαφρύ ελαιόλαδο ή σπορέλαιο
1 κούπα ζάχαρη
1 1/2 κούπα χυμό πορτοκάλι
Το ξύσμα απο ενα πορτοκάλι
2 κούπες αλεύρι για όλες τις χρήσεις (χρησιμοποίησα μισο μισό λευκό και ολικής)
2 κουταλάκια του γλυκού κοφτά μπεικιν πάουντερ
1 κουταλάκι του γλυκού κοφτό σόδα
1 κουταλάκι του γλυκού κανέλα
Μια τσιμπιά αλάτι
1/2 κουταλάκι του γλυκού κοφτό μοσχοκάρυδο
1/2 κούπα σταφίδες
1/2 κούπα κοπανισμένα καρύδια
1/2 κούπα δάκρυα σοκολάτας κουβερτούρας 
Ζάχαρη άχνη και τριμμένη κανέλα για το πασπάλισμα

Διαδικασία

Σε ενα μπολ ανακατεύουμε το αλεύρι με το μπείκιν, την σόδα, την κανέλα, το μοσχοκάρυδο και το αλάτι. Ανακατεύουμε.
Προθερμαίνουμε τον φούρνο μας στους 180 βαθμούς.
Σε ενα άλλο μπολάκι βάζουμε τις σταφίδες, τα καρύδια, τα δάκρυα σοκολάτας και 1 κουταλιά αλεύρι. Ανακατεύουμε.
Στον κάδο του μιξερ, ρίχνουμε το λάδι με την ζάχαρη και χτυπάμε σε μέτρια ταχύτητα. Προσθέτουμε το ξύσμα και τον χυμό. Σταδιακά προσθέτουμε στο υγρό μας μείγμα το μείγμα αλευριού και τέλος προσθέτουμε το μείγμα με τα καρύδια, τις σταφίδες και την σοκολάτα.
Λαδώνουμε και αλευρώνουμε ένα στρογγυλό ταψάκι (24 εκατοστά) και αδειάζουμε και στρώνουμε με ενα κουτάλι την ζύμη.
Ψήνουμε την πίτα για 45 -50 λεπτά ή εως ότου μπήγοντας μια οδοντογλυφίδα στο κέντρο του να βγαίνει καθαρή.
Αφηνουμε την πίτα 10 λεπτά στο φορμάκι να κρυώσει ελαφρώς και στην συνέχεια την βγάζουμε απο το ταψάκι και την αφηνουμε να κρυώσει τελείως. Την πασπαλίζουμε με άχνη ζάχαρη και κανέλα.
Το σχεδιάκι της καρδούλας το έφτιαξα ως εξής..


Ζωγράφισα μια καρδιά σε μια λευκή κόλα χαρτί, την έκοψα με ψαλίδι και την έβαλα πάνω στην πίτα ενώ πρώτα την είχα πασπαλίσει όλη με άχνη ζάχαρη.
Στην συνέχεια πασπάλισα αχνη ανακατεμένη με κανέλα (όχι πολύ, μας ενδιαφέρει το σκούρο χρώμα) γύρω γύρω στην πίτα και το κομμένο χαρτί.

Λογάκια
Αν μέσα στο φούρνο που ψήνουμε τα  κέικ βάλουμε ενα σκέυος με νερό (δίπλα ή στην κάτω σχάρα), τότε το κεικ θα κάνει πιο λεπτή και τραγανή κρούστα εξωτερικά.
Καλή Καθαρά Δευτέρα και καλή  Σαρακοστή!!


67 σχόλια:

  1. Καλημέρα, Έρη και καλή Σαρακοστή με υγεία!
    Υπέροχη η συνταγή σου μυρωδάτη και αρκετά αφράτη, έτσι μου φαίνεται. Μου άρeσε και την κρατώ.
    Μου άρεσε επίσης και η εισαγωγή σου. Μπράβο σου που κρατάς τις παραδόσεις, αν και ζεις εκτός Ελλάδας, κάνω λάθος; Κι εγώ επίσης.
    Φιλάκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελένη μου σ'ευχαριστώ πολύ, ναι ζώ στο Τορόντο στον Καναδά, εσυ που βρίσκεσαι?

      Διαγραφή
    2. Στη Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας

      Διαγραφή
  2. Καλημέρα Έρη μου και καλή Σαρακοστή! Πολύ ωραία η πίτα σου...μοσχοβόλισε κανέλα!!! Και η ανάρτησή σου υπέροχη με τις πληροφορίες για την Παλιά Ξάνθη που την επισκέπτομαι συχνά πυκνά ειδικά την άνοιξη και το καλοκαίρι!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ'ευχαριστώ πολύ Κικίτσα μου, Καλή Σαρακοστή!

      Διαγραφή
  3. Σαν Κιουταχειαλίτισσα Μικρασιάτισσα έχεις τα συγχαρητήρια μου. Καλή μας Σαρακοστή και φιλιά πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Σαρακοστή Στέλλα μου, σ'ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  4. Τέλεια φιλενάδα!!!Καλή Σαρακοστή να έχουμε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Σαρακοστή γλυκό μου κοριτσάκι!

      Διαγραφή
  5. Πολύ νόστιμη συνταγή!!η παράδοση είναι για μένα πολύ ενδιαφέρουσα.
    Καλή Σαρακοστή, φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ'ευχαριστώ Μαρία μου, καλή Σαρακοστή!

      Διαγραφή
  6. Παραδοσιακές συνταγές και αναδημιουργημένες με τη δική σου επιμέλεια αποκλείεται να μην είναι πολύ νόστιμες!

    Η Κανελόπιτα σου είναι νόστιμη και όμορφη!
    Εύγε σου.

    Ζ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ Ζαμπία μου, σ'ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σου λόγια, φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  7. Eri χρόνια πολλά! Πρέπει να πω και μόνο επειδή έχει τίτλο που πηγαίνει στο μπλογκ μου, πρέπει να την δοκιμάσω! Μπράβο σου! Ξέρω πολύ καλά πόσο σημαντικό είναι για μας που ζούμε εκτός Ελλάδας να τηρούμε τα παραδοσιακά έθιμα!
    Πολλά φιλιά και ευχές από Ν Αφρική

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ετσι ειναι όπως τα λες Αγγελική μου, η αλήθεια είναι ότι πριν φύγω απο την Ελλάδα δεν είχα ασχοληθεί ιδιαίτερα με τις Παραδοσιακές Συνταγές..
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  8. Έρη μου καλησπέρα Καλή Σαρακοστή!!!Μοσχομύρισε....πωπω είναι υπέροχη!!!Λατρεύω τις παραδοσιακές συνταγές η εκτέλεσή σου φοβερή!Πολύ ωραία η ιδέα σου με την καρδιά!Φιλιά πολλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Σαρακοστή Ελένη μου, σ'ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  9. Καλησπέρα ......τι είναι αυτό το πεντανόστιμο κέικ?Θα το κάνω μές την βδομάδα και θα επανέλθω.....μπορώ λές να το κάνω και σε κεκάκια?να το παίρνουν τα παιδιά σαν κολατσιό στο σχολείο?
    Καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σίγουρα θα γίνεται και σε μαφινς Ελένη μου! σ'ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  10. Μπράβο σου Έρη μου για όλα!
    Η συνταγή σου μου αρέσει πολύ και την κρατώ (εκτός από τις σταφίδες που θα τις αφαιρέσω γιατί δεν τις συμπαθώ στα κεκοειδή).
    Ο πρόλογός σου πολύ καλογραμμένος! Τα στοιχεία που μας δίνεις είναι ενδιαφέροντα.
    Η φωτογραφισή σου εξαιρετική και αυτή!
    Το tip στο τέλος για το ψήσιμο με το νερό μέσα στο φούρνο το κρατώ και αυτό!
    Τέλος θα θελα πραγματικά να μάθω πως τράβηξες την φωτογραφία με το κομμάτι της κανελόπιτας να ύπταται πάνω από την πίτα σου! Φαίνεται λες και ένα αόρατο χέρι το κρατάει! Αυτό το μυστικό δεν μας το είπες!!!
    Φιλάκια σου πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχα, Χρυσαυγή μου δεν ύπταται βρε συ, απλά όταν την έκοψα ήταν ακόμη ζεστή και πολύ μαλακή οπότε "έκατσε" και πήρε κλίση πάνω στο υπόλοιπο κεικ. Οταν το επισήμανες πρόσεξα και εγώ ότι φαίνεται σαν να είναι στον αέρα!!
      σ'ευχαριστώ πολύ, φιλάκια πολλά!!

      Διαγραφή
  11. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ!!!!!!
    ΜΟΥ ΑΡΕΣΟΥΝ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΓΕΥΣΕΙΣ!!!!!!!!!! Ε ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΜΑΣ.....
    ΠΟΛΛΑ ΦΙΛΙΑ!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γλυκιά μου Έφη σ'ευχαριστώ πάρα πολύ!

      Διαγραφή
  12. Υπέροχη αλλά και συγκινητική η συμμετοχή σου Ερη μου!
    Οι παραδόσεις και οι ρίζες μας είναι ότι πιο σημαντικό για όλους μας, είναι οι αρχές και οι αξίες μας!
    Φιλάκια, καλή Σαρακοστή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο συμφωνώ Ελένά μου, σ'ευχαριστώ πολύ, φιλάκια και καλή Σαρακοστή!

      Διαγραφή
  13. Mια χαρά γλυκάκι Έρη ...καλή σαρακοστή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αγαπημένη μου Μια σ'ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  14. Καλά δεν το συζητώ, θα την κάνω!! Τρελαίνομαι για κανέλα...
    Καλή Σαρακοστή Έρη μου και του χρόνου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να μου πεις πως σου φάνηκε Ελενάκι μου, φιλάκια πολλά!

      Διαγραφή
  15. Καλή Σαρακοστή!! Υπέροχη η συνταγή σου.
    Πολύ μου άρεσε πρόλογος σου.Στην Ξάνθη έχω πάει μια φορά πριν χρόνια και πολύ θα ήθελα να την επισκεφτώ και πάλι.
    Σε ευχαριστούμε πολύ για τη συμμετοχή!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ ευχαριστώ βρε Ξανθή μου, σε ότι ομαδικό και ωραίο οργανώνετε, χαιρομαι να συμμετέχω.
      Καλή Σαρακοστή, φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  16. Πω πω, φαντάζομαι το άρωμα, θα μοσχομύρισε η κουζίνα! Καλή Σαρακοστή:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά φαντάζεσαι Μαρία μου, και η γεύση της είναι φοβερή!
      Καλή Σαρακοστή, σ'ευχαριστώ πάρα πολύ!

      Διαγραφή
  17. Λατρεύω την κανέλα, άρα υποθέτω ότι θα μου αρέσει!
    Καλή Σαρακοστή κοριτσάκι μου και καλή επιτυχία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Καλημερα φιλεναδίτσα μου και καλή σαρακοστή!! τέλεια η κανελόπιτα και συμφωνώ απλύτως όσον αφορά τα παραδοσιακά!!! φιλάκια πολλά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα κοριτσάκι μου γλυκό, σ'ευχαριστώ πάρα πολύ, φιλάκια πολλά!

      Διαγραφή
  19. Βρε τι ωραίο που είναι τούτο το γλυκάκι!
    Και η "μοντέρνα" εμφάνισή του το κάνει ακόμη πιο δελεαστικό.
    Γειά στα χέρια σου Eri μου. Καλή Σαρακοστή και σε σας εύχομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ'ευχαριστώ πολύ Πηνελόπη μου, καλή Σαρακοστή!

      Διαγραφή
  20. Καλημέρα κοριτσάκι και καλή Σαρακοστή εύχομαι!
    Πολύ άρτια και όμορφη ανάρτηση! Τα ιστορικά στοιχεία που κατά καιρούς μας δίνεις είναι τόσο ευχάριστα στην ανάγνωση, η συνταγή εξαιρετική, η φωτογράφηση ολοζώντανη και η συμμετοχή στο παιχνίδι πολύ αξιόλογη, γεμάτη περιεχόμενο! Φιλάκια πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ τι να σου πω τώρα βρε Ερμιόνη μου, σ'ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια, μ'ανεβάζεις! Φιλάκια!

      Διαγραφή
  21. Καλή Σαρακοστή εύχομαι! Μακάρι οι μέρες που έρχονται να είναι γεμάτες αρώματα και ευωδιές όπως η πιτούλα σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γλυκιά μου Λίλα, σ'ευχαριστώ πάρα πολύ, φιλάκια πολλά!

      Διαγραφή
  22. Ενδιαφέρουσα ανάρτηση !!

    Καλή Σαρακοστή Ερη μου.

    υ.γ. πέρνα απο το blog μου ... εχω ένα βραβείο για σένα.

    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ'ευχαριστώ Κωνσταντίνα μου, έρχομαιιι!!

      Διαγραφή
  23. Έρη μου, τι να πρωτοπώ για το δημιούργημα ετούτο??? Νιώθω τα αρώματά του να με κατακλύζουν! Η ματιά μου δεν χορταίνει να φλερτάρει με την εξαίσια καρδιά στο κέντρο της πιτούλας. Εξαιρετικά ενδιαφέρον και το ιστορικό στοιχείο στην ανάρτησή σου. Τα συγχαρητήριά μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σοφη μου σε ευχαριστώ πολύ, φιλάκια πολλά!

      Διαγραφή
  24. Ερι μου,μου αρέσει η ιστορία σου είσαι φοβερή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ερη μου πολύ ωραίες και χρήσιμες οι πληροφορίες σου!!!!είναι ωραίο να κρατάμε την παραδοση μας ψηλά!!!!!ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ!!!!Καλή Σαρακοστή!!στα αγαπημένα πλέον η συνταγή σου!!!!σε ευχαριστούμε!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Καταπληκτική!!!! Λατρεύω τη κανέλα!!!! πολλά φιλιά και καλή σαρακοστή!!! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ευχαριστώ Σοφοκλή μου και εγώ κανελοκόριτσο είμαι!

      Διαγραφή
  27. Λαχταριστη,πολυ ωραια σινταγη,με συγκινισες με την παραδοση.τον τελευταιο καιρο στην ελλαδα με οσα συμβαινουν,νομιζω οτι ολοιαναπολουμε τισ παραδοσειςμας.Συγχαρητηρια.θα την φτιαξω,το σαββατο που ειναι του ψυχου και θα την μοιρασω στην εκκλησια.εννοειτε οτι στο κεντρο θα εχει σταυρο.ευχαριστω για την ωραια ιδεα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Τη σημειώνω και αυτή γιατί λατρεύω την κανέλλα! Τι ωραία λαογραφικά στοιχεία δίνεις!
    Καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Ανώνυμος8/4/12, 5:34 μ.μ.

    Έρη μου γειά σου!!!
    Δεν σου έχω γράψει ποτέ,αλλά πάντα παρακολουθώ την ομάδα και χαίρομαι που ασχολείσαι τόσο σοβαρά με το captain cook.Έχω φτιάξει άπειρες δικές σου συνταγές που είναι πραγματικά εκπληκτικές!!Η κανελόπιτα αμέσως με κέντρισε, μιας και η κανέλα μ'αρέσει πολύ...την έφτιαξα λοιπόν, και από γεύση ήταν τέλεια, όμως δεν ξέρω τι συνέβη και δεν μπορούσα να κόψω κομμάτια, τριβόταν...ακολούθησα τη συνταγή κατά γράμμα.Τι μπορεί να έφταιξε?παίζει να θέλει παραπάνω αλεύρι?
    Σου εύχομαι Καλό Πάσχα, καλή Ανάσταση και να χαίρεσαι τον πιτσιρικά σου (είναι γλύκας!!!).Να είσαι πάντα καλά!!
    Υ.Γ.Η απόσταση λόγω internet δεν παίζει και τόσο ρόλο, όλοι μια γειτονιά είμαστε...
    Φιλιά!!!!!!!!
    Λένα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λένα μου σ'ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Νομίζω ότι η κανελόπιτα τρίβεται όταν ειναι πολύ φρέσκια και ζεστή. Νομίζω ότι αν την κάνεις μερικές ώρες πριν την σερβίρεις, ακομα και απο την προηγούμενη μέρα δεν θα τρίβεται τόσο.. Ειναι παραδοσιακή συνταγή πάντως και δεν την έχω πειράξει.. αλλά η δικιά μου δεν τριβόταν πολύ.. Ίσως να ήθελε λίγο αλευράκι ακόμη συνήθως με αυτό έχει να κάνει το αποτέλεσμα..
      Ελπίζω να την ξαναδοκιμάσεις!

      Διαγραφή
  30. Κυρία Ματίνα Λαμιώτου, δεν καταλαβαίμνω γιατι βρίζετε, πολύ λυπάμαι αν σας στεναχώρησε η συνταγή αλλά δεν υπάρχει λόγος να εξάπτεστε και να βρίζετε.
    Η συνταγή είναι παρμένη απο το βιβλίο "Ενθύμιο Γευσεων απο την Μικρά Ασία"
    Περισσότερα εδώ.. http://eri-captaincook.blogspot.ca/2011/07/blog-post_20.html

    Σχετικά με την σοκολάτα σας πληροφορώ ότι η γιγιά μου στην Σμύρνη είχε σοκολάτα όταν εδώ στην Ελλάδα τρώγανε καλάμια. για την καρδούλα είναι μια δικιά μου προσθήκη. Εξάλλου σε αυτον τον χώρο και στις συνταγές εγώ διαλέγω τι θα κάνω, πάντα σεβόμενη τους αναγνώστες μου. Τέλος όταν σας ενοχλεί κάτι και δεν σας ταιριάζει δεν θα σημαίνει ότι είναι λάθος.

    Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Έρη, γεια σας, είμαι η Γεωργία απ'την Ρωσία. Έχω μόλις δοκιμάσει τη κανελόπιτα και μας άρεσε πολύ! Τώρα θα ήθελα να μοιράσω τη συνταγή στο μπλογκ μου (θα είναι στα αγγλικά και θα δώσω φυσικά λινκ στο μπλογκ σας). Είναι εντάξει; Ευχαριστώ!
    Γεωργία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Γεωργία με μεγάλη μου χαρά σε ευχαριστώ πολύ για το link!

      Διαγραφή
    2. ευχαριστώ, θα κάνω ποστ σε κάποιες μέρες και θα σας πω!

      Διαγραφή
  32. το έχω δημοσιεύσει τελικά! http://hepibooka.wordpress.com/2013/06/27/coffee-cheesecake-and-cinnamon-cake-from-asia-minor/
    Ευχαριστώ, Έρι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Ευχαριστώ πολύ για την ωραία συνταγή. Την έφτιαξα χτες με χυμό λεμονιού αντί για πορτοκάλι κι ήταν εξίσου νόστιμη αν και λίγο ιδιαίτερη. Θα την ξαναδοκιμάσω με πορτοκάλι κάποια άλλη φορά. Να 'σαι καλά. http://saffrongatherer.blogspot.gr/2014/03/blog-post_26.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Χαίρομαι να διαβάζω τα σχόλια σας,, πολύ πολύ!

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...