19/3/12

Κεφτεδάκια Αδριανούπολης



Σύμφωνα με την παράδοση, την αρχαία Αδριανούπολη (Παλιά Ορεστιάδα) την δημιούργησε ο Ορέστης όταν μετά τον φόνο της μητέρας του Κλυταιμνήστρας πήρε χρησμό από το μαντείο των Δελφών ώστε να σωθεί από τις Ερινύες που τον ταλαιπωρούσαν. Σύμφωνα με τον χρησμό έπρεπε να πάει και να λουστεί στην συμβολή τριών ποταμών. Έτσι ξεκίνησε, έφτασε στον Αίνο (παραλιακή πόλη στις εκβολές του Έβρου) και ανέβηκε αντίθετα στο ρεύμα μέχρι που έφτασε στην συμβολή τριών ποταμών του Εβρου, του Άρδα και του Τόντζου. Εκεί λοιπόν έφτιαξε την πρώτη Ορεστιάδα την οποία στους Ρωμαϊκούς χρόνους ο αυτοκράτορας της Ρώμης Αδριανός της έδωσε το όνομά του.
Στα χρόνια που ακολούθησαν η Αδριανούπολη αποτέλεσε το κέντρο της Θράκης και το προπύργιο των επιχειρήσεων της Τουρκίας προς την Βόρεια Ευρώπη.
Σήμερα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού της Θράκης και της Ανατολικής Μακεδονίας έχει ρίζες στην Αδριανούπολη και στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Θράκης.
Την σημερινή συνταγή την έφεραν το 22 οι γιαγιάδες από εκείνα τα μέρη.
Υπάρχουν διάφορες παραλλαγές στην συνταγή, άλλοι την κάνουν εξολοκλήρου στο τηγάνι ενώ άλλοι την ξεκινούν στο τηγάνι και την τελειώνουν στον φούρνο. Σε κάποιες περιπτώσεις τα περιχύνουν στο τέλος με αυγά χτυπημένα με γιαούρτι και τελειώνουν όλο μαζί το φαγητό στον φούρνο.
Εγώ επέλεξα να κάνω την απλή συνταγή, να ψήσω τα κεφτεδάκια στον φούρνο και στην συνέχεια να τα λούσω στην σάλτσα.. Πάμε?


Υλικά

Για τους κεφτέδες
500 γρ κιμάς μοσχαρίσιος
1 φλιτζανάκι βρασμένο ρύζι (προαιρετικά)
1 λιωμένο κρεμμύδι
1 σκελίδα σκόρδο λιωμένη
1 κρόκο αυγού
1 κουταλάκι ρίγανη
1 κουταλάκι κύμινο τριμμένο
2 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο
1/2 φλιτζάνι του τσαγιού ψιλοκομμένο μαϊντανό και δυόσμο
Αλάτι - Πιπέρι

Για την σάλτσα και τα κρεμμύδια
3 μεγάλα κρεμμύδια κομμένα σε ροδέλες
1/2 ποτηράκι κρασί
1 σκελίδα σκόρδο λιωμένο
2-3 ώριμες ντομάτες στον τρίφτη
1 κουταλάκι πελτέ ντομάτας
Λίγη ζάχαρη (προαιρετικά)
Αλάτι - Πιπέρι


Διαδικασία

Ξεκινάμε με τους κεφτέδες ανακατεύοντας όλα τα υλικά και πλάθουμε κεφτεδάκια. Τα βάζουμε σε ταψάκι στρωμένο με αντικολλητικό χαρτί τα σκεπάζουμε με μια πετσετουλα και τα βάζουμε στο ψυγείο για 30 λεπτά.
Αν βιάζεστε και δεν τα βάλετε στο ψυγείο το κακό δεν είναι μεγάλο απλά μπορεί να σας σπάσουν ελαφρώς, να σας ανοίξουν.
Ανακατεύουμε σε ένα μπολάκι την τριμμένη ντομάτα με τον πελτέ, την ζάχαρη και το λιωμένο σκόρδο.
Προθερμαίνουμε τον φούρνο μας στους 220 βαθμούς.
Βάζουμε ένα πλατύ τηγάνι σε μέτρια φωτιά και στρώνουμε τις ροδέλες κρεμμυδιού, ραντίζουμε με λίγο λάδι και 1-2 κουταλιές της σούπας νερό. Τα αφήνουμε να μαλακώσουν και μόλις γίνουν χρυσά προσθέτουμε το μείγμα της ντομάτας και του σκόρδου.
Μόλις προθερμανθεί ο φούρνος ψήνουμε τα κεφτεδάκια για 30 λεπτά.
Τα αφήνουμε να πάρουν μια βράση στο χαμηλό και προσθέτουμε αλάτι, πιπέρι και λίγο ρίγανη. Αφήνουμε τα κρεμμύδια με την σάλτσα να σιγοβράσουν για 15 -20 λεπτά.
Μόλις προθερμανθεί ο φούρνος ψήνουμε τα κεφτεδάκια για 30 λεπτά.
Όταν είναι έτοιμα τα βουτάμε μέσα στην σάλτσα και τα αφήνουμε για λίγα λεπτά σκεπασμένα να απορροφήσουν λίγο από την σάλτσα.
Σερβίρουμε με τα κρεμμύδια από κάτω και τα κεφτεδάκια από πάνω. Συνοδεύουμε με ρυζάκι ή πουρέ (Εγώ τα συνόδευσα με πουρέ κουνουπίδι - δε θέλω ου - και πραγματικά σας το λέω έγινε φοβερός!).



 Καλή εβδομάδα να έχουμε και καλή όρεξη!!

Η Αδριανούπολη τότε
Η Αδριανούπολη σήμερα
~Την κάρτα εποχής μου την έδωσε ο παιδικός φίλος Κώστας Μαυρομάτης από την Ξάνθη και τον ευχαριστώ πολύ.
Τα ιστορικά στοιχεία και πληροφορίες για την πόλη διάβασα στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Νέας Ορεστιάδας και Περιφέρειας 

Ενδιαφέρεστε για τον πουρέ κουνουπίδι?
Σοτάρουμε μισό ψιλοκομμένο κρεμμύδι σε λίγο βουτυράκι μέχρι να μαλακώσει και προσθέτουμε να βράσει μπόλικο νερό με 1/2 κούπα κρέμα γάλακτος, 1 κουταλιά της σούπας βούτυρο, αλατίζουμε και προσθέτουμε 1 κουνουπίδι κομμένο σε κομμάτια (μην χρησιμοποιήσετε το πολύ σκληρό κεντρικό κοτσάνι). Χαμηλώνουμε την φωτιά και το βράζουμε για 15 λεπτά με καπάκι.
Το στραγγίζουμε και κρατάμε λίγο από τον ζωμό μήπως χρειαστεί να αραιώσουμε με αυτό τον πουρέ (σε μένα δεν χρειάστηκε). Πολτοποιούμε με μπλέντερ ράβδο το κουνουπίδι μαζί με 2 κουταλιές της σούπας βούτυρο μέχρι να γίνει πουρές. Δοκιμάζουμε για αλατοπίπερο και σερβίρουμε. Εγώ πρόσθεσα και ελάχιστο εστραγκόν πριν το πολτοποιήσω. Έγινε σας λέω τέλειο!!


47 σχόλια:

  1. καλημέρα καληεβδομάδα Captain Cook!
    πω πω τί βλέπουν τα ματάκια μου πρωί πρωί και κάνω και νηστεία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα Έρη μου, έγινε καταπληκτικό το φαγάκι σου!!! Αλλά και οι πληροφορίες σου πολύ ωραίες!!! Όσο για τον πουρέ από κουνουπίδι... θα τον δοκιμάσω σίγουρα!!!! Γεια στα χεράκια σου και καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κι έλεγα τι να είναι, τι να είναι!!! Νοστιμιά μεγάλη, αυτό είναι!
    Και για το πουρεδάκι ψήνομαι τρελά!!!
    Καλά, ήσουν στη γευσιγνωσία και δεν σε πήρα χαμπάρι??? Δεν το πιστεύω, τώρα το είδα το ποστ....

    Καλημέρα και καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να το δοκιμάσεις και με τον πουρε Εφη μου θα με θυμηθείς!
      Η γευσιγνωσία ήταν η πρώτη και η τελευταία μου παρουσία σε συνάντηση food bloggers.. μακάρι να ξανατύχω!

      Διαγραφή
  4. καλημερα Έρηηηη...τί νοστιμια είναι αυτηηη;;;;;;;και για το πουρέ εννοείται θα το δοκιμάσω γιατί δεν είμαι και πολύ φαν του κουνουπιδιού!!!!φιλια πολλαααααααααα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δοκίμασε Τάνια δεν μυρίζει καθόλου ειναι σουπερ!

      Διαγραφή
  5. Καλημέρα Έρη μου!
    Με συγκίνησε η ανάρτησή σου, γιατί την περιοχή(από εδώ και από εκεί) τη γνωρίζω πολύ καλά! Όμως πέρασαν τόσα χρόνια κι όλο λέω ότι πρέπει να ξαναπάω να τα ξαναθυμηθώ τα μέρη. Να δούμε.
    Τα κεφτεδάκια σου υπέροχα, δεν έχω λόγια. Κρατώ τη συνταγή για αργότερα.
    Με το κουνουπίδι δεν τα πάω καλά!
    Φιλάκια πολλά, καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εισαι τυχερή που έχεις πάει, εγώ δεν έχω πάει δυστυχώς..
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  6. Εγώ μπορώ να πάρω μόνον κεφτεδάκια χωρίς πουρέ...και να βάλω δίπλα λίγο άσπρο ρυζάκι;
    Αν μου το επιτρέψεις θα σε πάρω από το μπράτσο και θα πάμε εκεί παρεούλα να βολτάρουμε Έρη μου :-))
    Καλή σου μέρα και καλή εβδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ τι ωραία να κάναμε βόλτα βρε Πηνελόπη μου!

      Διαγραφή
  7. Καλημέρα και καλή εβδομάδα!Υπέροχο φαγάκι γειά στα χέρια σου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ Σπυριδούλα μου!

      Διαγραφή
  8. Μπορώ να έχω μια μερίδα, τώρα όμως;;;
    Και οι κεφτέδες μ' αρέσουν και τα κρεμμυδάκια και ο πουρές κουνουπίδι!
    Υπέροχο πιάτο Έρη μου και ωραία και τα ιστορικά στοιχεία!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. σ'ευχαριστ΄ωπολύ φιλενάδα μου! φιλάκια!

      Διαγραφή
  9. Νοστιμότατο!! το πιάτο Έρη και πολύ ενδιαφέρουσα η ιστορία του.
    Και για τον πουρέ κουνουπίδι δεν θα έλεγα με τίποτα όχι.
    Φιλιά πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ειναι τέλειος Μαράκι μου, ευχαριστω που πέρασες!

      Διαγραφή
  10. Υπέροχο πιάτο Έρη μου.. μας το παρουσιάζεις, τέλεια!!!
    Καλή εβδομάδα!!!
    Φιλιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Η συνταγή υπέροχη, τα λαογραφικά στοιχεία φανταστικά, ο πουρές με αποτελείωσε!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαιρομαι που σου άρεσε Λίλα μου!

      Διαγραφή
  12. Καλημέρα και καλή εβδομάδα Έρη μου!!!Καταπληκτικό το φαγητό, πολύ λαχταριστό και με το πουρέ κουνουπίδι ταιριάζει υπέροχα!!!Μπράβο για την αναφορά σου στην ιστορία της Αδριανούπολης!!!Φιλιά πολλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πέρνα από το μπλογκ μια βόλτα όταν μπορείς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Πολύ ωραία συνταγή κι όλες οι επισυναπτώμενες πληροφορίες σου . Μπράβο σου Έρη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ευχαριστω πολύ Αλίκη μου και σ'ευχαριστώ που πέρασες!

      Διαγραφή
  15. Καλή εβδομάδα, πολύ ωραία η συνταγή ειδικά όταν είναι πασπαλισμένη με ιστορικά στοιχεία! Ο πουρές είναι πολύ χρήσιμος για να ξεγελάσει κανείς (αν μπορεί) τα μικρά παιδειά που δεν τρώνε το κουνουπίδι.

    Η ομάδα του greekfoodshop.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ, πραγματικά ο πουρές κουνουπίδι είναι ενας καταπληκτικός τρόπος να φάνε κουνουπίδι!

      Διαγραφή
  16. Τι ωραία συνταγή είναι αυτή!!! Με μια φέτα ψωμάκι θα είναι όνειρο:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ ψωμάκι! Ευχαριστώ Ελένη μου!

      Διαγραφή
  17. Πολύ ωραία συνταγή και πολύ ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Τι ωραίο post Έρη! Το απόλαυσα πολλαπλώς
    Αν θέλεις να παίξεις, κάνε μου μια επίσκεψη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Και φαγητό και Ιστορία!!
    Μ΄αρέσουν και τα κεφτεδάκια αλλά και το συνοδευτικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Πολύ ωραία η περιγραφή και οι κεφτέδες νοστιμότατοι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Η φωτογραφία του πιάτου σου μιλάει από μόνη της και μαρτυρά πόσο νόστιμο φαγάκι έφτιαξες.
    Εγώ αυτό το πιάτο το ξέρω με την άλλη εκδοχή, δηλαδή κεφτέδες στην γάστρα με πολλά κρεμμύδια και σάλτσα γιαουρτιού.
    Θα το δοκιμάσω σίγουρα και με κόκκινη σάλτσα, με δελέασες και με ξεσήκωσες!
    Φιλιά, καλή βδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωραίο μου φαινεται και έτσι όπως το λες Έλενα μου, ξέρω ότι το κάνουν και κάπως έτσι.. Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  22. Ενδιαφέρουσα τόσο η συνταγή με τα διαφορετικά κεφτεδάκια, όσο και η ιστορία που μας περέθεσες!
    Η σάλτσα πολύ κόκκινη και δεμένη! Θέλεις να κάνεις "βουτιά" οπωσδήποτε!!!
    Και τον πουρέ θα τον έτρωγα, αλλά εγω θα προτιμούσα πατάτες τηγανητές!!
    Να λέμε και του στραβού το δίκιο!! Θα ταίριαζαν οι άτιμες με τέτοια σάλτσα να τις βουτάς!!!

    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ξέρω πως έγινε τοσο έντονο το κοντραστ στην φωτο.. έχει βέβαια πελτέ μέσα αλλά φαινεται πολύ πιο κοκκινο απο ότι ειναι στην πραγματικότητα..
      Και με πατάτες θα γινόταν χαμός!
      φιλιά Χρυσαυγή μου!

      Διαγραφή
  23. Πολυ ενδιαφερουσα συνταγη. Να πω την αληθεια, δεν εχω ξανακουσει κεφτεδακια με ρυζι, αλλα και γιατι οχι? Οι παραδοσιακες συνταγες ειναι εγγυηση! Η σαλτσα ειναι κολαση, ο αντρας μου θα την λατρεψει!
    Φιλια απο Θεσσαλονικη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι έχουν ρυζάκι μέσα όπως και τα γιουβαρλάκια.. Χαιρομαι που σου άρεσε!
      Πολλά φιλιά!

      Διαγραφή

Χαίρομαι να διαβάζω τα σχόλια σας,, πολύ πολύ!

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...